Czym jest bilans? W jakim celu go się sporządza i jakie
elementy powinien mieć ten dokument? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w
poniższym artykule.
Najprościej ujmując „Bilans”
jest dokumentem, w którym zestawione są
z jednej strony aktywa przedsiębiorstwa (majątek), a z drugiej pasywa (źródła
finansowania). Bilans jest sporządzany w określonej formie zgodnie z Ustawą
o rachunkowości z dnia 29 września 1994r.
Bilans może zostać
sporządzony w 2 formach:
Forma
tabelki, w której po lewej stronie znajdują się aktywa, a z prawej strony
powinny zostać ujęte pasywa.
Forma
drabinkowa, w której aktywa wyszczególnione są w pierwszej kolejności, a
pod nimi znajdują się pasywa.
Układ bilansu tzn. kolejność poszczególnych pozycji w
bilansie jest zawsze taka sama, bez względu na rodzaj wykonywanej działalności.
Warto jednak zaznaczyć, że niektóre pozycje bilansowe w określonych podmiotach
gospodarczych mogą wcale nie występować
np. w firmie produkcyjnej nie wystąpią „Towary”, a w handlowej „Wyroby gotowe”.
Co warto pamiętać o bilansie?
Przede wszystkim bilans jest zestawieniem syntetycznym,
dlatego w poszczególnych pozycjach bilansowych podaje się sumy zbiorcze tzn.
łączną wartość wszystkich składników bilansowych np. łączną wartość środków
trwałych, bez względu na ich rodzaj, całkowitą wartość należności od odbiorców
itd.
Jakie elementy składowe powinien zawierać prawidłowo sporządzony
bilans?
2. Dzień bilansowy, czyli dzień na który sporządzono bilans.
3. Wyszczególnienie pozycji i grup aktywów z podaniem ich wartości całkowitej*.
4. Wyszczególnienie pozycji grup pasywów z podaniem ich wartości całkowitej*.
5. Suma bilansowa aktywów i pasywów.6. Data i miejsce sporządzenia bilansu.
7. Podpis osoby sporządzającej bilans (najczęściej głównego księgowego) oraz kierownika jednostki.
*Wartość całkowita oznacza
podanie sumy pozycji wchodzących w skład np. aktywów, czyli „Samochody
osobowe”, „Komputery” itd.
Najważniejsza w bilansie jest ZASADA RÓWNOWAGI BILANSOWEJ zgodnie, z którą suma aktywów
musi być równa sumie pasywów. Jeżeli nie wychodzi równość pomiędzy
aktywami, a pasywami to bilans jest sporządzony niepoprawnie!
Kiedy jednostka może sporządzić bilans w wersji uproszczonej?
Jednostka, która w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy nie osiągnęła dwóch z następujących trzech wielkości:
1) średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło nie więcej niż 50 osób,
2) suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego w walucie polskiej nie przekroczyła równowartości 2 000 000 euro,
3) przychody netto ze sprzedaży produktów i towarów oraz operacji finansowych w walucie polskiej nie przekroczyły równowartości 4 000 000 euro
ZADANIE:
Hurtownia
„Maxer” z siedzibą w Gdańsku posiada na dzień31.12.2013r następujące składniki
pozycji aktywów i pasywów.
-Komputery 4 500 zł
-Zysk netto
24 500 zł
-Materiały
5 000 zł
-Należności
od odbiorców 3 500 zł
-Programy
komputerowe 2 000 zł
-Licencja
500 zł
-Towary
9 000 zł
-Zobowiązania
wobec dostawców 3 450 zł
-Środki
pieniężne w kasie 950 zł
-Środki
pieniężne na rachunku bankowym 2 500 zł
- Kredyty
bankowe 1 000 zł
- Zakupione
obligacje z terminem wykupu przekraczającym rok 3 000zł
- Kapitał
zapasowy 2 000 zł
POLECENIE:
Należy
sporządzić bilans w wersji uproszczonej na dzień 31.12.2013r. z zachowaniem
wszystkich formalnych cech bilansu.
Rozwiązanie
zadania pojawi się jutro.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz