Na
zmiany popytu danego dobra wywierają wpływ czynniki poza cenowe, a
wśród nich dochody realne oraz ceny dóbr substytucyjnych i komplementarnych.
Badając reakcje popytu na zmiany któregoś z tych czynników możemy
określić nie tylko kierunki tych reakcji, ale tez dokonać pomiaru ich
stopnia. Do tego służą współczynniki elastyczności popytu.
Elastyczność to wrażliwość popytu na własne czynniki. Możemy mówić o:
Ø Cenowej
elastyczności popytu, określającej stopień reakcji popytu na zmianę
cen, którą mierzymy stosując współczynnik cenowej elastyczności popytu.
Ø Dochodowej
elastyczności popytu, określającej stopień reakcji popytu na zmiany
dochodów, mierzymy stosując współczynnik dochodowej elastyczności
popytu.
Ø Mieszanej
elastyczności popytu, określającej stopień reakcji popytu na zmiany
ceny innych dóbr, mierzymy stosując współczynnik elastyczności mieszanej
popytu.
Elastyczność popytu to stosunek procentowej zmiany wielkości popytu do procentowej zmiany czynnika wpływającego na popyt.
Elastyczność cenowa popytu (elastyczność popytu) – reakcja
popytu na zmianę ceny dla poszczególnych towarów jest zróżnicowana.
Współczynnik cenowej elastyczności popytu informuje nas o reakcji
konsumenta na rynku na zmieniające się ceny towarów.
Dwie formuły badania elastyczności popytu:
- Formuła łukowa (dla wartości średnich) – dotycząca badania odcinka krzywej popytu, współczynnik ten oblicza się między dwoma konkretnymi punktami.
- Formuła punktowa – odnosi się do minimalnych przyrostów ceny i rozmiarów, mierzy ona reakcje popytu w konkretnym punkcie na krzywej popytu.
Krzywa popytu ilustruje reakcję popytu na zmianę ceny dobra, reakcja ta jest
możliwa do zmierzenia. Miara ta nosi
nazwę współczynnika elastyczności cenowej popytu.
Determinanty elastyczności cenowej popytu.
Czynnikami
determinującymi elastyczność cenową popytu są:
1) Ilość i bliskość substytutów – im więcej substytutów ma dany produkt, i im one są bliższe, tym więcej osób sięgnie po zamienniki, gdy cena danego dobra wzrośnie, stąd tym wyższa będzie elastyczność cenowa popytu
2) Przedział czasu – im dłuższy będzie, tym elastyczność cenowa popytu będzie większa
3) Udział dobra w naszych wydatkach – im większy będzie udział dobra w wydatkach, tym bardziej jesteśmy zmuszeni do ograniczenia jego konsumpcji w przypadku wzrostu ceny, czyli tym większa będzie elastyczność cenowa popytu.
1) Ilość i bliskość substytutów – im więcej substytutów ma dany produkt, i im one są bliższe, tym więcej osób sięgnie po zamienniki, gdy cena danego dobra wzrośnie, stąd tym wyższa będzie elastyczność cenowa popytu
2) Przedział czasu – im dłuższy będzie, tym elastyczność cenowa popytu będzie większa
3) Udział dobra w naszych wydatkach – im większy będzie udział dobra w wydatkach, tym bardziej jesteśmy zmuszeni do ograniczenia jego konsumpcji w przypadku wzrostu ceny, czyli tym większa będzie elastyczność cenowa popytu.
4) Konkurencja - im większa
konkurencja, tym popyt jest bardziej elastyczny; tym większa możliwość
zastępowania dobra substytutami, dzięki większej konkurencji, która mobilizuje
producentów do produkowania szerokiej gamy produktów
PRZYKŁAD:
Cena dobra X wzrosła z 4 zł do 6 zł. Popyt spadł z 2000 ton do 1600 ton. Oblicz współczynnik cenowej elastyczności popytu i udowodnij czy podwyżka ceny była korzystna czy nie.
Procentowa zmiana ceny : 6 zł - 4 zł = 2 zł ; 2 zł / 4 zł x 100% = 50%
Procentowa zmiana popytu: 400 / 2000 x 100% = 20 %
Współczynnik elastyczności cenowej popytu : 20% // 50 % = 0,4
Całkowite wydatki konsumentów równają się całkowitym przychodom przedsiębiorstw, więc
-sytuacja przed podwyżką : 4 zł x 2000 = 8 000 zł
-sytuacja po podwyżce : 6 zł x 1600 = 9 600 zł
Zmiana ceny wpłynęła pozytywnie na wielkość przychodów przedsiębiorstw.
Ø charakter zaspokajanych
potrzeb:
-Istotny wpływ na cenową elastyczność popytu ma znaczenie
poszczególnych dóbr. I tak:
·
Dobra podstawowe- charakteryzują się małą elastycznością popytu (Ed
< l)
·
Dobra wyższego rzędu -trwałe przedmioty konsumpcji, np. meble (Ed >
l)
·
Dobra luksusowe- popyt doskonale elastyczny (Ed
—> ∞)
·
Dobra absolutnie niezbędne i nie dające się zastąpić jakimkolwiek
innym dobrem, np. sól, czy lekarstwa- popyt sztywny(Ed =
0)
·
Dobra zaspokajające tzw. potrzeby standardowe, np. odzież- elastyczność
proporcjonalna (Ed = l)
Ø istnienie lub brak
substytutów:
- dobra łatwo zastępowalne przez liczne substytuty, charakteryzują się z
reguły wysoką elastycznością.
Ø poziom ceny danego dobra:
- przy wysokich cenach elastyczność cenowa popytu jest na ogół wyższa niż
przy cenach niższych.
Ø struktura rynku:
-charakteryzuje liczba występujących na nim producentów. Na rynku, na
którym obecnych jest wielu producentów, którzy konkurują ze sobą cenami
wytwarzanych dóbr, popyt będzie mniej elastyczny.
Ø horyzont czasowy:
- w dłuższych okresach, popyt charakteryzuje się wyższą elastycznością
niż w krótkich.
PRZYKŁAD:
Cena dobra X wzrosła z 4 zł do 6 zł. Popyt spadł z 2000 ton do 1600 ton. Oblicz współczynnik cenowej elastyczności popytu i udowodnij czy podwyżka ceny była korzystna czy nie.
Procentowa zmiana ceny : 6 zł - 4 zł = 2 zł ; 2 zł / 4 zł x 100% = 50%
Procentowa zmiana popytu: 400 / 2000 x 100% = 20 %
Współczynnik elastyczności cenowej popytu : 20% // 50 % = 0,4
Całkowite wydatki konsumentów równają się całkowitym przychodom przedsiębiorstw, więc
-sytuacja przed podwyżką : 4 zł x 2000 = 8 000 zł
-sytuacja po podwyżce : 6 zł x 1600 = 9 600 zł
Zmiana ceny wpłynęła pozytywnie na wielkość przychodów przedsiębiorstw.
Elastyczność cenowa
podaży.
Ruch w dół bądź w
górę po krzywej podaży jest graficznym przedstawieniem zależności podaży od
ceny. Zależność tą opisuje elastyczność cenowa podaży, której miarą jest
współczynnik elastyczności cenowej.
W sytuacji, gdy:
ECpd = 0 – podaż jest
nieelastyczna i nie reaguje na zmianę ceny.
Jest to sytuacja charakterystyczna dla bardzo krótkiego okresu (rys.a)
ECpd = 1 – podaż jest
elastyczna wzorcowo. Względna zmiana ceny jest równa względnej zmianie podaży
(rys.b)
0 < ECpd < 1
– względna zmiana podaży jest mniejsza od względnej zmiany ceny. Oznacza to, że
podaż jest mało elastyczna. Im wartość ECpd jest bliższa 0 , tym elastyczność
cenowa jest bardziej nieelastyczna (rys.c)
ECpd > 1 –
względna zmiana podaży jest większa od względnej zmiany ceny. Oznacza to, że
podaż jest wysoce elastyczna. Im bardziej wartość ECpd oddala się od 1, tym
podaż jest bardziej elastyczna (rys.d)
Gdy wartość ECpd dąży
do nieskończoności to podaż staje
się doskonale elastyczna. ( rys.e)
Determinantami elastyczności cenowej podaży są:
1) Kryterium czasu – im dłuższy czas, tym elastyczność cenowa podaży jest większa
2) Wzrost kosztów związanych ze wzrostem produkcji – tzn. im niższe są koszty związane ze zwiększeniem produkcji, tym chętniej przedsiębiorcy będą zwiększali produkcję przy wzroście ceny to znaczy, tym bardziej elastyczna będzie podaż.
Źródło: Podstawy ekonomii, red. nauk. Roman Milewski,
Eugeniusz Kwiatkowski, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz