STRONA W PRZEBUDOWIE ( NOWE MATERIAŁY DOSTĘPNE BĘDĄ OD WRZEŚNIA )
SPORZĄDZANIE BILANSU OTWARCIA !
Jak zapewne Wiecie , na egzaminie musimy sporządzić bilans otwarcia . Jest to proste zadanie jeżeli wiemy , które konta są aktywami , a które pasywami . Zasada jest prosta : SUMA AKTYWÓW MUSI BYĆ RÓWNA SUMIE PASYWÓW . Jeżeli nie jesteście pewni jakiegoś konta to po prostu kombinujcie ;) zobaczcie , po której stronie brakuje Wam jakiejś kwoty i ją tam wpiszcie .
KROK 1 :
Wybieramy "PLAN KONT" , następnie klikamy na "BILANS OTWARCIA" :
KROK 2 :
Wybieramy " WCZYTAJ WSZYSTKIE KONTA BILANSOWE" po czym uzupełniamy odpowiednie pola kwotami , które znajdziemy w arkuszu egzaminacyjnym ( są to STANY POCZĄTKOWE ) .
KROK 3 :
Sprawdzamy czy suma po stronie Wn jest równa sumie zapisów po stronie Ma . Jeżeli tak , to zapisujemy . Jeżeli stwierdzimy , że popełniliśmy błąd to staramy się go wyeliminować .
SUBIEKT :
1.
Po wejściu do :
Lista
modułów-->Administracja-->Parametry
- możemy sprawdzić lub zmodyfikować
ustawienia m.in. :
·
Danych podmiotu ( firmy )
·
Numeracji dokumentów
·
Koniecznie ustawić cenę
kartotekową ( ewidencyjną ) dla dokumentów:
Ø
Przychód wewnętrzny PW
Ø
Przyjęcie zewnętrzne PZ
Ø
Faktura VAT zakupu
2.
Po wejściu do :
Lista
modułów-->Administracja-->Słowniki
- możemy sprawdzić lub zmodyfikować
ustawienia m.in. :
·
Rachunków podmiotu
·
Personelu
·
Terminów płatności
3.
Założenie kartoteki towarów i usług:
Lista
modułów-->Kartoteki-->Towary i usługi-->Dodaj
W okienku , które się wyświetli na potrzeby
egzaminu wpisujemy jedynie :
·
Symbol
·
Nazwę
·
Vat
·
Jednostkę miary
Klikamy:
KALKULACJA CEN i ustawiamy narzut
bądź marżę . PAMIĘTAJ
! W momencie wypełniania dokumentu PW wszystkie procentowe wartości
w KALKULACJI CEN muszą być równe 0 !
( przyjmując towar do magazynu nie naliczamy marży ) . Dopiero w momencie
sprzedaży przedsiębiorstwo nalicza marżę !!
4.
Wprowadzanie stanów początkowych ( magazynowych
) z bilansu otwarcia ( PW ):
Lista
modułów-->Magazyn-->Przyjęcia magazynowe – klikamy na dodaj à
dodaj przychód wewnętrzny , w okienku wpisujemy :
·
Właściwą datę
·
Numer dokumentu PW
·
W opcji SPECYFIKACJA TOWAROWA wybieramy LISTA TOWARÓW I USŁUG następnie:
Ø
Podświetlamy właściwą nazwę towaru-->Wybierz
Ø
Podajemy ilość towaru-->Zatwierdź
Ø
Umieszczamy właściwy podpis
5.
Sporządzenie dokumentu przyjęcie zewnętrzne ( PZ
) na podstawie faktury zakupu .
Lista
modułów-->Magazyn-->Przyjęcia magazynowe-->Dodaj-->Dodaj przyjęcie zewnętrzne . W okienku , które się pojawi wpisujemy:
·
Właściwą datę
·
Numer dokumentu PZ i przepisujemy numer z
faktury od dostawcy
·
Wybieramy dostawcę
·
W opcji specyfikacja towarowa wybieramy LISTA TOWARÓW I USŁUG – następnie:
Ø
Podświetlamy właściwą nazwę towaru-->WYBIERZ
Ø
Podajemy ilość towaru-->ZATWIERDŹ
Ø
Jeśli towaru nie ma na liście wprowadzamy go
opcją DODAJ
Ø
Sprawdzamy
czy cena domyślna jest ceną kartotekową !
Ø
Umieszczamy właściwe podpisy w opcji odebrał i
wystawił
Ø
Koniecznie ustawiamy opcję „Wywołaj skutek magazynowy”
Ø
Drukujemy dokument
DEKLARACJA VAT-7
Mając zaksięgowane dokumenty FVS i FVZ możemy przejść do sporządzenia deklaracji VAT-7 . O czym trzeba pamiętać ? Otóż ważne jest żebyśmy mieli wprowadzone dane właściwego Urzędu Skarbowego! Warto również skontrolować kwoty na gotowej deklaracji ( czy zgadzają się z tymi z FVS i FVS ) .
Krok 1 : Lista modułów --> Deklaracje --> Deklaracje Skarbowe
DEKLARACJA VAT-7
Mając zaksięgowane dokumenty FVS i FVZ możemy przejść do sporządzenia deklaracji VAT-7 . O czym trzeba pamiętać ? Otóż ważne jest żebyśmy mieli wprowadzone dane właściwego Urzędu Skarbowego! Warto również skontrolować kwoty na gotowej deklaracji ( czy zgadzają się z tymi z FVS i FVS ) .
Krok 1 : Lista modułów --> Deklaracje --> Deklaracje Skarbowe
Krok 2 : Wylicz deklaracje ! ( oczywiście musimy zaznaczyć , że pożądanym dokumentem jest VAT-7 )
Krok 3 : ZATWIERDZAMY !
Krok 4 : Sprawdzamy dokument na podglądzie i jeżeli wszystko jest poprawnie wypełnione to drukujemy deklaracje .
Jak sporządzić deklarację CIT-8 ?
1. Muszą być zaksięgowane fakturki (sprzedaży, zakupu).
2. Lista modułów- Deklaracje-deklaracje skarbowe.
3. Deklaracja z okresu ( wybieramy interesujący nas okres) - Typ- zaliczka miesięczna/kwartalna CIT-8- zatwierdzamy.
4. Następnie wybieramy deklarację CIT-8 i zatwierdzamy.
5. Ostatecznie wyskoczy nam takiego okienko. Zatwierdzamy i sprawdzamy w podglądzie czy wszystko się zgadza. Jeżeli tak to drukujemy.
Jak sporządzić fakturę VAT sprzedaży? (SUBIEKT)
1. Klikamy w "Subiekcie" FAKTURY SPRZEDAŻY (lewa strona)
2. Następnie "DODAJ":
3. Uzupełniamy dane nabywcy oraz sprawdzamy datę wystawienia faktury.
4.Wybieramy towar z listy towarów i usług. Wystarczy kliknąć na pusty prostokąt pod polem "Nazwa", a następnie wcisnąć F2.
5.Klikamy "WYBIERZ", a następnie "ZAMKNIJ".
6.Podajemy ilość towaru.
7. Podajemy termin płatności ( np. odroczony 7 dni) , trzeba pamiętać żeby zaznaczyć kółeczko "KREDYT KUPIECKI"
8.Gotową fakturę zapisujemy i drukujemy.
Oczywiście przed przystąpieniem do wystawiania faktury należy:
-wprowadzić towary do kartoteki (Lista modułów-Kartoteki-Towary i Usługi-Dodaj)
-ustalić marżę bądź narzut (Kalkulacja cen)
Przydałaby się jeszcze deklaracja CIT-8 :-D
OdpowiedzUsuńo właśnie.. bo tego nam nie wytłumaczyli ;/
UsuńKiedy wpisujemy narzut a kiedy marzę w kalkulacji cen ? Co dopiero zaczynam naukę w subiekcie i nikt mi tego nie wytłumaczył.
OdpowiedzUsuńZasada jest prosta. Jeżeli zysk jest liczony od ceny sprzedaży wówczas marża !! W pozostałych przypadkach narzut ( najczęściej od ceny zakupu ) !!
OdpowiedzUsuńJeżeli można by było prosić o wytłumaczenie Gratyfikanta, byłbym bardzo wdzięczny :)))
OdpowiedzUsuńjak zrobić operacje że przyjęto samochód ciężarowy do eksploatacji?
OdpowiedzUsuńTutaj są wskazówki dotyczące ewidencji http://tech-ekonomista.blogspot.com/2013/06/przykadowe-operacje-dotyczace-srodkow.html.
OdpowiedzUsuńOgólnie schemat jest prosty :
- Zakładasz kartotekę środka trwałego,
-Wypełniasz dane związane z ustaleniem odpisu amortyzacyjnego ( wartość , stawka , metoda )
- Wystawiasz OT - przyjęcie środka trwałego.
Jeżeli pojawią się problemy to proszę o kontakt , wówczas zrobię zrzuty ekranu.
Jak zrobic deklaracje CIT?
OdpowiedzUsuńWykaz prac związanych ze sporządzeniem deklaracji CIT-8 :
OdpowiedzUsuń- Ustalenie kwoty przychodów , kosztów oraz należnego podatku.
- Sporządzenie zaliczki miesięcznej/kwartalnej CIT-8 .
- Sporządzenie i wydrukowanie zeznania podatku dochodowego od osób prawnych – CIT-8 za rok
Kiedy robimy bilansowanie grup i całości dekretu a kiedy tylko całości dekretu?
OdpowiedzUsuńZasada jest prosta. Jeżeli mamy do czynienia ze zdarzeniem gospodarczym, w którym występuje księgowanie tylko na 2 kontach, wówczas zaznaczamy "Bilansowanie grup i całości dekretu" np. Rw - wydano materiały do zużycia. Z kolei jeżeli mamy do czynienia ze zdarzeniem gospodarczym, które jest księgowane na więcej niż 2 kontach, wówczas zaznaczamy "Bilansowanie całości dekretu" np. Faktura VAT zakupu/sprzedaży.
OdpowiedzUsuńWiatm!
OdpowiedzUsuńMam pytanie dotyczące Subiekt i dokumentów w nim otóż nauczyciel ze spec. ekonomicznej powiedział nam że RW,PW,PZ,WZ są dokumentami wewnętrznymi i wystawia je oraz odbiera pracownik NASZEJ firmy odpowiedzialny za to
Z kolei nauczyciel z pracowni ekonomicznej stwierdził że PZ odbiera nasz pracownik a wystawia pracownik z obcej firmy, WZ wystawia nasz pracownik a obiera z obcej firmy pracownik, a reszta dokumentów jak wyżej.
Jak to w końcu jest kto wystawia i odbiera jaki dokument ?
W WZ wystawcą jest osoba z naszej firmy zaś odbiorcą jest osoba z innej firmy. W przypadku RW, PW i PZ wystawia i odbiera je pracownik z naszej firmy gdyż tak jak wyżej zostało napisane, są to dokumenty wewnętrzne, do których nie ma dostępu osoba z obcej firmy. PZ nie może być wystawione przez pracownika z obcej firmy, bo nie może on sobie przyjść do naszej firmy i wystawić dokumentu przyjęcia skoro to nie jest jego firma. On w takim wypadku w swojej firmie wystawia dokument WZ potwierdzający wydanie np. materiałów na zewnątrz.
UsuńW WZ wystawcą jest osoba z naszej firmy zaś odbiorcą jest osoba z innej firmy. W przypadku RW, PW i PZ wystawia i odbiera je pracownik z naszej firmy gdyż tak jak wyżej zostało napisane, są to dokumenty wewnętrzne, do których nie ma dostępu osoba z obcej firmy. PZ nie może być wystawione przez pracownika z obcej firmy, bo nie może on sobie przyjść do naszej firmy i wystawić dokumentu przyjęcia skoro to nie jest jego firma. On w takim wypadku w swojej firmie wystawia dokument WZ potwierdzający wydanie np. materiałów na zewnątrz.
Usuńjak księguje się Przelew podatku VAT do urzędu skarbowego?
OdpowiedzUsuń"Rachunek bieżący" Ct
OdpowiedzUsuń"Rozrachunki publiczno-prawne" Dt
Na Fanpage'u znajduje się ilustracja .
Dlaczego nie moge zrobić dziennika ksiegowań?
OdpowiedzUsuńPrzede wszystkim trzeba zaksięgować wszystkie operacje gospodarcze. Następnie ważne jest żeby zaznaczyć za jaki okres ma być dziennik oraz jakich kont ma dotyczyć.
Usuńjak ustawić marże/narzut ? kompletnie tego nie rozumiem
OdpowiedzUsuńW momencie kiedy zakładasz kartoteki towarów, musisz dokonać "Kalkulacji cen". Klikasz w kalkulacje i podajesz wartość narzutu/marży.
Usuń