Programy FK INSERT

Na tej stronie postaram się przybliżyć Wam pracę w programach Subiekt , Rewizor i Gratyfikant . Stopniowo będę dodawał nowe wskazówki , tak aby do czerwca były tu wszystkie niezbędne informacje .

STRONA W PRZEBUDOWIE ( NOWE MATERIAŁY DOSTĘPNE BĘDĄ OD WRZEŚNIA ) 


SPORZĄDZANIE BILANSU OTWARCIA ! 

Jak zapewne Wiecie , na egzaminie musimy sporządzić bilans otwarcia . Jest to proste zadanie jeżeli wiemy , które konta są aktywami , a które pasywami . Zasada jest prosta : SUMA AKTYWÓW MUSI BYĆ RÓWNA SUMIE PASYWÓW . Jeżeli nie jesteście pewni jakiegoś konta to po prostu kombinujcie ;) zobaczcie , po której stronie brakuje Wam jakiejś kwoty i ją tam wpiszcie .

KROK 1 :
Wybieramy "PLAN KONT" , następnie klikamy na "BILANS OTWARCIA" :



KROK 2 : 

Wybieramy " WCZYTAJ WSZYSTKIE KONTA BILANSOWE" po czym uzupełniamy odpowiednie pola kwotami , które znajdziemy w arkuszu egzaminacyjnym ( są to STANY POCZĄTKOWE ) . 


KROK 3 : 

Sprawdzamy czy suma po stronie Wn jest równa sumie zapisów po stronie Ma . Jeżeli tak , to zapisujemy . Jeżeli stwierdzimy , że popełniliśmy błąd to staramy się go wyeliminować . 














SUBIEKT :
1.       Po wejściu do :
Lista modułów-->Administracja-->Parametry
- możemy sprawdzić lub zmodyfikować ustawienia m.in. :
·         Danych podmiotu ( firmy )
·         Numeracji dokumentów
·         Koniecznie ustawić cenę kartotekową ( ewidencyjną ) dla dokumentów:
Ø  Przychód wewnętrzny PW
Ø  Przyjęcie zewnętrzne PZ
Ø  Faktura VAT zakupu

2.       Po wejściu do :
Lista modułów-->Administracja-->Słowniki
- możemy sprawdzić lub zmodyfikować ustawienia m.in. :
·         Rachunków podmiotu
·         Personelu
·         Terminów płatności

3.       Założenie kartoteki towarów i usług:
Lista modułów-->Kartoteki-->Towary i usługi-->Dodaj
W okienku , które się wyświetli na potrzeby egzaminu wpisujemy jedynie :
·         Symbol
·         Nazwę
·         Vat
·         Jednostkę miary
Klikamy: KALKULACJA CEN i ustawiamy narzut bądź marżę . PAMIĘTAJ ! W momencie wypełniania dokumentu PW wszystkie procentowe wartości w KALKULACJI CEN muszą być równe 0 ! ( przyjmując towar do magazynu nie naliczamy marży ) . Dopiero w momencie sprzedaży przedsiębiorstwo nalicza marżę !!

4.       Wprowadzanie stanów początkowych ( magazynowych ) z bilansu otwarcia ( PW ):
Lista modułów-->Magazyn-->Przyjęcia magazynowe – klikamy na dodaj à dodaj przychód wewnętrzny , w okienku wpisujemy :
·         Właściwą datę
·         Numer dokumentu PW
·         W opcji SPECYFIKACJA TOWAROWA wybieramy LISTA TOWARÓW I USŁUG następnie:
Ø  Podświetlamy właściwą nazwę towaru-->Wybierz
Ø  Podajemy ilość towaru-->Zatwierdź
Ø  Umieszczamy właściwy podpis

5.       Sporządzenie dokumentu przyjęcie zewnętrzne ( PZ ) na podstawie faktury zakupu .
Lista modułów-->Magazyn-->Przyjęcia magazynowe-->Dodaj-->Dodaj przyjęcie zewnętrzne . W okienku , które się pojawi wpisujemy:
·         Właściwą datę
·         Numer dokumentu PZ i przepisujemy numer z faktury od dostawcy
·         Wybieramy dostawcę
·         W opcji specyfikacja towarowa wybieramy LISTA TOWARÓW I USŁUG – następnie:
Ø  Podświetlamy właściwą nazwę towaru-->WYBIERZ
Ø  Podajemy ilość towaru-->ZATWIERDŹ
Ø  Jeśli towaru nie ma na liście wprowadzamy go opcją DODAJ
Ø  Sprawdzamy czy cena domyślna jest ceną kartotekową !
Ø  Umieszczamy właściwe podpisy w opcji odebrał i wystawił
Ø  Koniecznie ustawiamy opcję „Wywołaj skutek magazynowy”
Ø  Drukujemy dokument 

DEKLARACJA VAT-7
Mając zaksięgowane dokumenty FVS i FVZ możemy przejść do sporządzenia deklaracji VAT-7 . O czym trzeba pamiętać ? Otóż ważne jest żebyśmy mieli wprowadzone dane właściwego Urzędu Skarbowego! Warto również skontrolować kwoty na gotowej deklaracji ( czy zgadzają się z tymi z FVS i FVS ) .

Krok 1 : Lista modułów --> Deklaracje --> Deklaracje Skarbowe


Krok 2 : Wylicz deklaracje ! ( oczywiście musimy zaznaczyć , że pożądanym dokumentem jest VAT-7 ) 

Krok 3 : ZATWIERDZAMY ! 

Krok 4 : Sprawdzamy dokument na podglądzie i jeżeli wszystko jest poprawnie wypełnione to drukujemy deklaracje . 



Jak sporządzić deklarację CIT-8 ? 
1. Muszą być zaksięgowane fakturki (sprzedaży, zakupu). 
2. Lista modułów- Deklaracje-deklaracje skarbowe.

 3. Deklaracja z okresu ( wybieramy interesujący nas okres) - Typ- zaliczka miesięczna/kwartalna CIT-8- zatwierdzamy. 
4. Następnie wybieramy deklarację CIT-8 i zatwierdzamy. 
5. Ostatecznie wyskoczy nam takiego okienko. Zatwierdzamy i sprawdzamy w podglądzie czy wszystko się zgadza. Jeżeli tak to drukujemy. 

Jak sporządzić fakturę VAT sprzedaży? (SUBIEKT)

1. Klikamy w "Subiekcie" FAKTURY SPRZEDAŻY (lewa strona) 
2. Następnie "DODAJ":
3. Uzupełniamy dane nabywcy oraz sprawdzamy datę wystawienia faktury. 
4.Wybieramy towar z listy towarów i usług. Wystarczy kliknąć na pusty prostokąt pod polem "Nazwa", a następnie wcisnąć F2. 
5.Klikamy "WYBIERZ", a następnie "ZAMKNIJ"
6.Podajemy ilość towaru. 
 7. Podajemy termin płatności ( np. odroczony 7 dni) , trzeba pamiętać żeby zaznaczyć kółeczko "KREDYT KUPIECKI"
8.Gotową fakturę zapisujemy i drukujemy. 


Oczywiście przed przystąpieniem do wystawiania faktury należy:
-wprowadzić towary do kartoteki (Lista modułów-Kartoteki-Towary i Usługi-Dodaj)
-ustalić marżę bądź narzut (Kalkulacja cen)

20 komentarzy:

  1. Przydałaby się jeszcze deklaracja CIT-8 :-D

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedy wpisujemy narzut a kiedy marzę w kalkulacji cen ? Co dopiero zaczynam naukę w subiekcie i nikt mi tego nie wytłumaczył.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zasada jest prosta. Jeżeli zysk jest liczony od ceny sprzedaży wówczas marża !! W pozostałych przypadkach narzut ( najczęściej od ceny zakupu ) !!

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeżeli można by było prosić o wytłumaczenie Gratyfikanta, byłbym bardzo wdzięczny :)))

    OdpowiedzUsuń
  5. jak zrobić operacje że przyjęto samochód ciężarowy do eksploatacji?

    OdpowiedzUsuń
  6. Tutaj są wskazówki dotyczące ewidencji http://tech-ekonomista.blogspot.com/2013/06/przykadowe-operacje-dotyczace-srodkow.html.

    Ogólnie schemat jest prosty :
    - Zakładasz kartotekę środka trwałego,
    -Wypełniasz dane związane z ustaleniem odpisu amortyzacyjnego ( wartość , stawka , metoda )
    - Wystawiasz OT - przyjęcie środka trwałego.

    Jeżeli pojawią się problemy to proszę o kontakt , wówczas zrobię zrzuty ekranu.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak zrobic deklaracje CIT?

    OdpowiedzUsuń
  8. Wykaz prac związanych ze sporządzeniem deklaracji CIT-8 :
    - Ustalenie kwoty przychodów , kosztów oraz należnego podatku.
    - Sporządzenie zaliczki miesięcznej/kwartalnej CIT-8 .
    - Sporządzenie i wydrukowanie zeznania podatku dochodowego od osób prawnych – CIT-8 za rok

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedy robimy bilansowanie grup i całości dekretu a kiedy tylko całości dekretu?

    OdpowiedzUsuń
  10. Zasada jest prosta. Jeżeli mamy do czynienia ze zdarzeniem gospodarczym, w którym występuje księgowanie tylko na 2 kontach, wówczas zaznaczamy "Bilansowanie grup i całości dekretu" np. Rw - wydano materiały do zużycia. Z kolei jeżeli mamy do czynienia ze zdarzeniem gospodarczym, które jest księgowane na więcej niż 2 kontach, wówczas zaznaczamy "Bilansowanie całości dekretu" np. Faktura VAT zakupu/sprzedaży.

    OdpowiedzUsuń
  11. Wiatm!

    Mam pytanie dotyczące Subiekt i dokumentów w nim otóż nauczyciel ze spec. ekonomicznej powiedział nam że RW,PW,PZ,WZ są dokumentami wewnętrznymi i wystawia je oraz odbiera pracownik NASZEJ firmy odpowiedzialny za to

    Z kolei nauczyciel z pracowni ekonomicznej stwierdził że PZ odbiera nasz pracownik a wystawia pracownik z obcej firmy, WZ wystawia nasz pracownik a obiera z obcej firmy pracownik, a reszta dokumentów jak wyżej.

    Jak to w końcu jest kto wystawia i odbiera jaki dokument ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W WZ wystawcą jest osoba z naszej firmy zaś odbiorcą jest osoba z innej firmy. W przypadku RW, PW i PZ wystawia i odbiera je pracownik z naszej firmy gdyż tak jak wyżej zostało napisane, są to dokumenty wewnętrzne, do których nie ma dostępu osoba z obcej firmy. PZ nie może być wystawione przez pracownika z obcej firmy, bo nie może on sobie przyjść do naszej firmy i wystawić dokumentu przyjęcia skoro to nie jest jego firma. On w takim wypadku w swojej firmie wystawia dokument WZ potwierdzający wydanie np. materiałów na zewnątrz.

      Usuń
    2. W WZ wystawcą jest osoba z naszej firmy zaś odbiorcą jest osoba z innej firmy. W przypadku RW, PW i PZ wystawia i odbiera je pracownik z naszej firmy gdyż tak jak wyżej zostało napisane, są to dokumenty wewnętrzne, do których nie ma dostępu osoba z obcej firmy. PZ nie może być wystawione przez pracownika z obcej firmy, bo nie może on sobie przyjść do naszej firmy i wystawić dokumentu przyjęcia skoro to nie jest jego firma. On w takim wypadku w swojej firmie wystawia dokument WZ potwierdzający wydanie np. materiałów na zewnątrz.

      Usuń
  12. jak księguje się Przelew podatku VAT do urzędu skarbowego?

    OdpowiedzUsuń
  13. "Rachunek bieżący" Ct
    "Rozrachunki publiczno-prawne" Dt

    Na Fanpage'u znajduje się ilustracja .

    OdpowiedzUsuń
  14. Dlaczego nie moge zrobić dziennika ksiegowań?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przede wszystkim trzeba zaksięgować wszystkie operacje gospodarcze. Następnie ważne jest żeby zaznaczyć za jaki okres ma być dziennik oraz jakich kont ma dotyczyć.

      Usuń
  15. jak ustawić marże/narzut ? kompletnie tego nie rozumiem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W momencie kiedy zakładasz kartoteki towarów, musisz dokonać "Kalkulacji cen". Klikasz w kalkulacje i podajesz wartość narzutu/marży.

      Usuń