KATEGORIE EKONOMICZNE NA RYNKU PRACY:
Zasoby pracy ( zasoby siły roboczej ) : to wszyscy pracujący oraz niepracujący , którzy
mogą pracować i deklarują chęć podjęcia pracy , ale w danym okresie nie mają
możliwości jej pozyskania. Nie zalicza się do nich dzieci , młodzieży szkolnej
i emerytów .
N = L + U
N- zasoby siły roboczej
L – zatrudnieni
U- bezrobotni
Pojęcie „bezrobotnego” :
a)
Według Urzędu Pracy : bezrobotnym
jest osoba zdolna do pracy i gotowa do jej podjęcia w pełnym wymiarze czasu ,
pozostająca bez pracy , nieuczęszczająca do szkoły oraz niemająca stałego
źródła utrzymania.
b)
Według Głównego Urzędu Statystycznego
za bezrobotnego uznaje się osoby w wieku 15 lat i więcej , które w okresie
tygodnia objętego badaniem nie wykonywały pracy zarobkowej przez co najmniej 1
godz. , podjęły działania w ciągu 4 tygodni mające na celu znalezienie pracy
oraz wyrażały gotowość do podjęcia pracy w tygodniu badanym i następnych.
Stopa bezrobocia ( b ) to procentowy udział bezrobotnych w wielkości zasobów
siły roboczej .
Współczynnik aktywności zawodowej – stosunek zasobów siły roboczej [ N ] do liczby osób
w wieku produkcyjnym.
Prawo Okuna mówi o tym , że luka Produktu Krajowego Brutto ( PKB ) powiększa
się o 2,5 % dla każdego jednoprocentowego wzrostu stopy bezrobocia
rzeczywistego powyżej stopy bezrobocia naturalnego .
POPYT I PODAŻ
POPYT
– jest to relacja między ceną danego
dobra lub usługi a ich ilością, którą konsumenci mogą i chcą nabyć po
określonej cenie przy założeniu niezmienności pozostałych zjawisk rynkowych (ceteris
paribus). Popyt oznaczamy literką D (z ang. demand)
PRAWO
POPYTU RYNKOWEGO – wraz ze wzrostem
ceny produktu zmniejsza się, ceteris paribus, wielkość popytu na ten produkt,
natomiast wraz ze spadkiem ceny wielkość popytu wzrasta.
ZASADA
„CETERIS PARIBUS” – oznacza założenie
niezmienności pozostałych czynników (warunków, okoliczności, elementów itp.)
wpływających na analizowane zjawisko ekonomiczne. Zjawiska zachodzące w
rzeczywistości gospodarczej są zawsze uwarunkowane większą liczbą czynników niż
te, które uwzględnia się w prowadzonej analizie. „Ceteris paribus” = w tych
samych niezmiennych warunkach
Krzywa popytu pokazuje ilość dobra lub usługi jakie
ludzie chcą kupić przy każdym poziomie ceny w danym czasie.
WIELKOŚĆ POPYTU jest to ilość dobra lub usługi jaką nabywcy gotowi są
kupić w określonym czasie przy danym poziomie ceny (to wszystkie te pojedyncze
punkciki A,B...uzależnione od cen) w danym czasie.
Wszystkie te punkciki tworzą nam prostą, czyli tworzą nam
popyt. Wielkość popytu jest jednostką mniejszą a popyt jest jednostką
(definicją) szerszą.
POPYT EFEKTYWNY – to wielkość zapotrzebowania na dane dobro lub
usługę poparte odpowiednim funduszem nabywczym; zgłaszana chęć nabycia towaru
jest rzeczywista (taka jaka jest jego faktyczna możliwość nabycia)
DETERMINANTY
POPYTU –czynniki kształtujące popyt
bez uwzględniania cen (czynniki pozacenowe):
A. Rynkowe:
1) dochody konsumentów
2) ceny dóbr substytucyjnych i komplementarnych
3) przewidywania cen relatywnych (przewidywane ceny
dochodów i cen przez konsumentów w bliższej lub dalszej przyszłości; konsument
działa racjonalnie, patrzy gdzie ma większą korzyść, przewiduje dziś jaka może
być cena danego dobra jutro; konsument dysponuje określoną ceną nabywczą i dziś
kształtuje popyt)
B. Pozarynkowe:
Czynniki pozarynkowe wynikają z różnych sytuacji
życiowych:
- liczba ludności
- gusty i preferencje,
nawyki, moda
- naśladownictwo,
sezonowość np. święta,
- czynniki
socjokulturowe
- wykształcenie
- szerokość
geograficzna, pory roku, klimat
- efekty
naśladownictwa i demonstracji
a) efekt Veblena
b) efekt snobizmu
c) efekt owczego pędu
1) wzrost dochodu konsumentów powoduje wzrost popytu na
dobra i usługi (mamy więcej pieniędzy i możemy sobie na więcej pozwolić)
2) Substytucją
nazywa się zjawisko zastępowania się dóbr w ich użyciu konsumpcyjnym lub
produkcyjnym. Dobra są substytutami jeżeli zmiana ceny (wzrost lub
spadek) na jeden produkt przy niezmienionej cenie drugiego dobra przesuwa popyt
konsumentów w kierunku dobra tańszego, np. wzrost ceny masła powoduje wzrost
popytu na margarynę.
Komplementarność – jest to wzajemne uzupełnianie się dóbr w ich zastosowaniu
produkcyjnym lub konsumpcyjnym. Dwa dobra są wobec siebie komplementarne
jeżeli wzrost (spadek) ceny jednego z nich powoduje spadek (wzrost) popytu
na dobro drugie. Przykład: jeżeli wzrośnie cena samochodów to spadnie popyt na
paliwo
3) kupujący mogą przewidywać znaczące zmiany cen i
wyprzedzać w czasie zakupy danych dóbr, np. przewidują, że za dwa m-ce ceny
samochodów wzrosną 0 10%, wówczas ci którzy zamierzają kupić samochód, będą się
starali swój zakup przyspieszyć
4) wzrost liczby ludności powoduje wzrost popytu (czyli
przesuwa krzywą do góry)
5) każdy kupujący posiada własne gusty i preferencje
odnoszące się do kupowanych dóbr; wpływ na to ma moda, która powoduje wzrost
popytu
6) Efekty naśladownictwa jest to popyt indywidualnego
konsumenta na dane dobro, które zmienia się w zależności od popytu rynkowego,
czyli popytu większości konsumentów
Efekt demonstracji – niektórzy konsumenci chcą
odróżniać się od pozostałych, chcą zamanifestować swój prestiż
a)efekt snobizmu – polega na tym, że niektóre
gospodarstwa domowe mniej cenią te dobra, które konsumują inni, a zatem
nabywają je mniej lub wcale; konsumenci-snobi nie będą kupować produktów, które
masowo kupują inni (np. żeby się pokazać przed gośćmi to kupią kawior, żeby im
pokazać, że oni mają lepsze jedzenie niż np. jakiś tradycyjny bigos)
b)efekt Veblena – polega na tym, że niektóre
gospodarstwa domowe nabywają tym większe ilości danego dobra im jest ono
droższe.
c) efekt owczego pędu – polega na tym, że pewne
gospodarstwa domowe tym wyżej cenią pewne dobra i tym więcej ich nabywają, im
bardziej je cenią i nabywają inni
EFEKT DOCHODOWY I SUBSTYTUCYJNY ZMIANY CENY
Efekt
substytucyjny zmiany ceny – polega na
ty, że przy obniżce ceny danego dobra (i stałości cen pozostałych dóbr)
staje się ono relatywnie tańsze i konsumenci mogą nim zastępować inne dobra.
Jeżeli dane dobro zdrożeje to konsumenci zastępują dane dobro dobrem tańszym,
czyli jeśli cena jego rośnie to konsumenci zmniejszą zakup tego dobra lub
zmienia zakup na dobro tańsze.
Efekt
dochodowy zmiany ceny – sprowadza się
do tego, że przy obniżce ceny danego dobra rośnie jego siła nabywcza, gdyż przy
stałym dochodzie nominalnym jest on w stanie nabyć większą ilość tego dobra i
odwrotnie: przy wzroście ceny danego dobra, przy danym dochodzie nominalnym,
spada jego siła nabywcza tzn. że konsument jest zmuszony ograniczyć zakupy
danego dobra. Przykład: jeżeli Kowalski otrzymuje nominalna wartość dochodu
2000zł a butelka 0,5l oleju kosztuje 5 zł to Kowalski (nabywca) jest w stanie
nabyć 400 butelek takiego oleju. Gdyby jednak cena tego oleju wzrosła do 10 zł
/ 0,5l butelkę to wówczas Kowalski nabędzie mniej danego dobra, bo tylko 200
butelek.
Wyjątki od prawa popytu,
czyli nieklasyczne przykłady zależności między
wielkością popytu a ceną:
- efekt (paradoks)
Giffena – im wyższa cena tym
bardziej popyt rośnie; z paradoksem Giffena mamy do czynienia przede
wszystkim gdzie jest biegun biedy. Przykład: Najwolniej rosła cena chleba
a szybciej rosła cena wędlin, ze względu na ograniczone dochody dobra
droższe zastępowaliśmy dobra tańszymi i dlatego mamy tu do czynienia z
paradoksem: wraz ze wzrostem ceny chleba popyt na ten chleb rośnie 9z
konieczności)
- paradoks Veblena
– im szybciej drożeją dobra, tym
jest większy popyt, im wyższa cena tym popyt większy. Mamy tu do czynienia
z ludźmi najbogatszymi. Jest to efekt demonstracji i prestiżu – „im więcej
mam tym lepiej jestem dostrzegany w społeczeństwie”
+ efekt owczego pędu + zasada
snobizmu – j/w
Wraz z obniżeniem się dochodu
przy stałej cenie PA będziemy mogli nabyć mniej dobra tylko Q2A,
co spowoduje przesunięcie się krzywej popytu w lewo (spadek popytu).
Wraz ze wzrostem dochodu przy
stałej cenie PA będziemy mogli nabyć więcej dobra bo aż Q1A,
co spowoduje przesunięcie krzywej popytu w prawo (wzrost popytu)
PODAŻ (S)
PODAŻ
– jest to relacja między ilością
dobra jaką producenci są skłonni zaoferować (cała ilość dóbr) do sprzedaży w
danym określonym czasie a ceną, przy zachowaniu ceteris paribus
(niezmienność pozostałych zjawisk rynkowych). Podaż oznaczamy literką S
(z ang. supple)
WIELKOŚĆ
PODAŻY – jest to ilość dobra lub
usługi jaką producenci zamierzają sprzedać w określonym czasie przy danym
poziomie cen.
PRAWO
PODAŻY – wraz ze wzrostem ceny rośnie wielkość podaży, ceteris paribus, a wraz
ze spadkiem ceny wielkość podaży maleje. Inaczej mówiąc – prawo podaży głosi,
że wraz ze wzrostem (spadkiem) ceny dobra, rośnie (spada) ilość dostarczonych
przez producentów dóbr i usług (rośnie wielkość podaży), przy założeniu ceteris
paribus.
Krzywa podaży pokazuje ilości
dobra lub usługi jakie producenci chcą dostarczyć na rynek przy każdym poziomie
ceny w danym okresie.
DETERMINANTY PODAŻY (czynniki pozacenowe):
1)
ceny czynników
produkcji
2)
poziom
technologii i technika
3)
podatki i
subsydia
4)
przewidywania cen
relatywnych
5)
liczba
przedsiębiorstw w gałęzi
6)
lokalizacja
produkcji
Analiza
determinantów podaży
1) ceny czynników produkcji (ceny siły roboczej - płace,
opłaty za energię, czynsze, ceny surowców) – wzrost ich powoduje zwiększenie
kosztów produkcji a w rezultacie spadek podaży; od tych cen zależy poziom
kosztów. Im ceny wyższe, tym koszt wytworzenia produktu wyższy i odwrotnie.
2) nowa technologia związana jest z postępem technicznym,
zmniejsza koszty a w
rezultacie powoduje wzrost podaży (dzięki technice i technologii firma może
mieć większą wydajność, co powoduje, że koszty wytworzenia są mniejsze;
technologia powoduje wzrost wydajności i może zmniejszyć ilość materiałów)
3) Niektóre podatki (VAT, akcyza) są traktowane przez
producenta jako dodatkowy koszt wytworzenia produktu, powoduje to spadek
podaży;
Subsydia (dotacje) traktowane są jako element
zmniejszający koszty, który powoduje wzrost podaży. (Działalność państwa
odgrywa tu dużą rolę; przez politykę dotacji i politykę podatkową państwo wpływa na
kształtowanie się podaży)
4) przewidywane ceny relatywne mogą wpływać na obecne
decyzje producentów o
ilościach oferowanych przez nich produktów, np. rolnicy przewidują, że ceny
zboża będą wyższe, więc magazynują je i w ten sposób nie dostarczają na
rynek a to powoduje
spadek podaży (czyli mniej tej ilości dóbr)
5) wzrost liczby przedsiębiorstw w gałęzi zwiększa ilość
oferowanych produktów,w
rezultacie zwiększa podaż
S0 –
przy cenie PA jesteśmy w stanie dostarczyć ilość dobra w wielkości QA
S1
– spadek cen czynników produkcji spowoduje, że przy tej samie cenie PA
jesteśmy w stanie
wytworzyć więcej dobra w wielkości QB (przyrost dodatni)
S2
– jeśli nastąpi wzrost czynników produkcji to spowoduje to, że przy tej
samej cenie PA wytworzymy mniej dobra QC (przyrost
ujemny)
Przykład
Jak zmieni się krzywa popytu na rynku czekolad „Milka”
jeżeli :
1.
Pojawi się świąteczna reklama czekolad „Milka”
zachęcająca do ich zakupu .
Zwiększenie popytu
, przesunięcie krzywej w prawo .
2.
Producent obniży cenę czekolad „Milka”
Zwiększenie
popytu. Jest to czynnik cenowy , ruch
wzdłuż krzywej popytu ( strzałka w dół ).
3.
Producent czekolady „Goplana” kupowanej równie
często jak „Milka” obniży jej cenę .
Zmniejszenie popytu
, przesunięcie krzywej w lewo .
4.
Wzrosną dochody konsumentów .
Zwiększenie popytu
, przesunięcie krzywej w prawo .
5.
Producent podniesie cenę czekolad „Milka”
Zmniejszenie popytu ,
czynnik cenowy , ruch wzdłuż krzywej popytu ( strzałka w górę).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz