niedziela, 15 marca 2020

Zadanie praktyczne nr 8 - kwalifikacja AU.35

Zadanie 8 - Spółka z o.o. BIO

Zapoznaj się z treścią zadania 8.
Po dokładnej analizie widzisz, że będziemy korzystać z dwóch programów tj.: SUBIEKT GT oraz GRATYFIKANT GT.

Rozpoczynamy od "Subiekta".
Uruchom program magazynowo-sprzedażowy SUBIEKT GT.

Wybierz "nowy" i wpisz nazwę skróconą firmy (zgodnie z treścią zadania) : BIO 
Zatwierdź klikając "OK"


Zaznacz "wersja próbna" i zatwierdź klikając "OK"

Kreator przeprowadzi Cię przez poszczególne elementy niezbędne do uruchomienia podmiotu.
Po wyświetleniu ekranu powitalnego kliknij "OK"
Uzupełnij dane na podstawie informacji zawartych w treści zadania.
Nazwa pełna: Spółka z o.o. BIO
NIP: 766-000-42-49
REGON: 015508959
ULICA: ul. Elizy Orzeszkowej
NUMER DOMU: 10
KOD POCZTOWY: 50-311
MIEJSCOWOŚĆ: Wrocław - Śródmieście
NAZWA SKRÓCONA: BIO
po wpisaniu danych kliknij "Dalej"
Uzupełnij numer telefonu klikając "dodaj"
w nazwie wpisz "Służbowy" lub "Firmowy" 
wpisz numer (zgodnie z treścią zadania): (71) 345 22 544
zatwierdź klikając "OK"
Uzupełnij informacje dotyczące rachunku bankowego:
NAZWA: Rachunek bieżący 
NUMER: 86 1440 1156 0000 0000 1415 5400 
BANK: PKO BP O/WROCŁAW
[komentarz: nie mamy informacji na temat stanu początkowego więc zostawiamy bez zmian]
zatwierdź klikając "Dalej"
Ustaw parametry dla numeracji dokumentów:
W naszym zadaniu jest podane, że numeracja ma postać: łamany przez miesiąc / łamany przez rok
Luki w numeracji: nie wypełniaj (jest to ustawienie domyślne)
zatwierdź klikając "dalej"
Kolejne okno dotyczy kart płatniczych. Tutaj nic nie robimy. Klikamy "dalej".
Ustaw parametry magazynowe:
SPRZEDAŻ: wycofaj skutek magazynowy 
ZAKUP: wycofaj skutek magazynowy 
SPOSÓB WYDAWANIA TOWARÓW: kolejność FIFO wg daty wystawienia 
AUTOMATYCZNA DYSPOZYCJA TOWARÓW: domyślnie wyłącz automatyczną dyspozycję 

Ustaw parametry dla nadawania symboli kontrahentom i towarom:
KONTRAHENCI: automatycznie, kolejny numer: 1, liczba znaków: 2 
TOWARY: automatycznie, kolejny numer: 1, liczba znaków: 2 
zatwierdź klikając "dalej"

Wprowadź imię i nazwisko szefa oraz jego identyfikator, czyli: Maria Łoś, id: MŁ 
zatwierdź klikając "dalej"
W kolejnym oknie wybierz "wykonaj"


Następnie wybierz "zamknij". Tym sposobem podmiot w Subiekcie został przez Ciebie założony.

Teraz należy ustawić parametry i zdefiniować poszczególne słowniki.
ZAWSZE MUSISZ USTAWIĆ POZIOM CEN NA KARTOTEKOWE DLA DOKUMENTÓW: PW, PZ, FVZ [ ta informacja nie będzie wskazana w zadaniu, musisz to po prostu zapamiętać ] 

W jaki sposób zmieniamy ceny na kartotekowe dla dokumentów: PW, PZ, FVZ? 


Rozwiń pasek "LISTA MODUŁÓW"
wybierz: administracja --> PARAMETRY 
musisz zmienić poziom cen dla 3 dokumentów: 
1 - Faktura VAT zakupu - wybierz klikając dwukrotnie 
wybierz zakładkę "CENY", w polu "poziom cen" zmień cenę na "cena kartotekowa towaru"
zatwierdź klikając "OK"

2. Przychód wewnętrzny - postępujemy analogicznie:
wybierz zakładkę "CENY", w polu "poziom cen" zmień cenę na "cena kartotekowa towaru"
zatwierdź klikając "OK"

 3. Przyjęcie zewnętrzne - postępujemy analogicznie:
wybierz zakładkę "CENY", w polu "poziom cen" zmień cenę na "cena kartotekowa towaru"
zatwierdź klikając "OK"

Następnie dodaj kontrahenta. W naszym przypadku będzie to dostawca - Hurtownia ROLPAK.
Z paska MENU po lewej stronie wybierz "Kontrahenci", następnie kliknij "dodaj"

 Uzupełnij zakładkę "Podstawowe" na podstawie załączonej do zadania faktury 01/05/2019 od Hurtowni ROLPAK sp z o.o.
Symbol: nadawany automatycznie
Nazwa: Hurtownia ROLPAK sp z o.o.
Nazwa pełna: Hurtownia ROLPAK sp z o.o.
Ulica: Pełczyńska  Nr domu: 7
NIP: 583-10-23-182

Następnie przejdź do zakładki "Inne" 
 Tutaj należy dodać numer rachunku bankowego. DLACZEGO? 
Otóż, w zadaniu jest wskazane, że będziemy musieli zlecić przelew dla dostawcy. Zatem jego numer rachunku jest niezbędny.
Skąd wziąć numer rachunku bankowego Hurtowni ROLPAK? Odczytujemy go z faktury zakupu.

Klikamy "dodaj" przy rachunkach bankowych i wpisujemy numer rachunku: 93 2490 0005 0000 4250 6270 5000. Klikamy "OK".


Kolejnym krokiem, który wprost nie wynika z treści zadania jest dodanie personelu (imię i nazwisko pracownika upoważnionego do wystawiania/ zatwierdzania dokumentów).
Rozwiń pasek "LISTA MODUŁÓW"
wybierz: administracja --> SŁOWNIKI --> PERSONEL 

 Dwukrotnie kliknij "personel", a w oknie, które się otworzy wybierz "dodaj".
Następnie wpisz imię i nazwisko pracownika oraz zatwierdź klikając "OK".
W naszym przypadku należy wprowadzić pracownika: Marlena Wolszczak 

W słownikach moglibyśmy jeszcze zmieniać/ dodawać terminy płatności. Jednak w naszym zadaniu nie ma takiej potrzeby. 

Teraz zastanówmy się co musimy zrobić w Subiekcie. Jakie dokumenty wygenerować i jakie czynności wykonać.
Wracamy do treści zadania i wybieramy elementy, które dotyczą "Subiekta":

04.04.2019 - przyjęto do magazynu zakupione materiały, w ilościach zgodnych z fakturą zakupu, w rzeczywistych cenach zakupu (jako załącznik mamy fakturę od Hurtowni ROLPAK, faktura nr: 1/05/2019. Na podstawie tej faktury dokonamy przyjęcia materiałów do magazynu.

09.05.2019 - przelano środki pieniężne na na spłatę zobowiązań wobec Hurtowni ROLPAK.
Mówiąc prostym językiem, kupiliśmy materiały na podstawie faktury: 1/05/2019 od Hurtowni ROLPAK, a teraz płacimy za zakupione materiały. Ile zapłacimy? ZAWSZE WARTOŚĆ BRUTTO (ta największa z faktury, uwzględniająca VAT). 

W celu wystawienia dokumentu PZ - przyjęcie zewnętrzne musimy:
1 - założyć kartotekę dla materiału "cement 300", który musimy przyjąć do magazyny na podstawie faktury VAT nr 01/05/2019 od Hurtowni ROLPAK. Przy zakładaniu kartoteki musimy zwrócić szczególną uwagę na cenę kartotekową tj. cena jednostkowa netto z faktury VAT nr 01/05/2019 od Hurtowni ROLPAK.
2 - założyć kartotekę dla kontrahenta - dostawcy Hurtowni ROLPAK  


Zatem do pracy :)


Z paska MENU po lewej stronie wybierz "Towary i usługi", następnie kliknij "dodaj"


 Symbol zostanie nadany automatycznie. Wpisz nazwę "Cement 300" -(skąd wiem, że akurat taka, a nie inna nazwa? Otóż, w poleceniu jest jasno wskazane, że PZ wystawiamy na podstawie faktury VAT 01/05/2019 od Hurtowni ROLPAK. Sprawdzamy zatem wspomnianą fakturkę i widzimy, że w polu nazwa jest wskazane "Cement 300".

Następnie wybierz "kalkulacja cen" 
Wpisz cenę kartotekową na poziomie 120,00 PLN (skąd wiemy, że taka cena? W poleceniu jest wskazane, że przyjęcia do magazynu odbywają się po rzeczywistej cenie zakupu. Zatem ponownie wracam do fakturki 01/05/2019 od Hurtowni ROLPAK i sprawdzam jaka jest cena jednostkowa netto. Odczytuję z faktury, że jest to cena 120,00 PLN i taką wpisuję. 

CO Z NARZUTEM/MARŻĄ? 
W treści zadania nie ma żadnej informacji na ten temat. W badanym okresie nie wystąpiła żadna sprzedaż. W związku z tym dla poczucia własnego bezpieczeństwa możemy wpisać w polach "narzut/marża" 0% (zero). Jednak nie jest to konieczne, ponieważ na początku pracy z programem dokonaliśmy ustawienia parametrów dla dokumentu PZ i wskazaliśmy poziom cen - cena kartotekowa. 

Zatwierdź klikając "OK"

 
 Nadal pozostajemy w oknie służącym do zakładania kartotek.
Wybierz zakładkę "Miary", następnie wybierz "dodaj" przy opcji "dodatkowe j.m". Wpisz jednostkę miary "tona", a w przeliczniku wskaż 1,000 szt.
Zatwierdź klikając "OK".
Następnie zaznacz "j.m sprzedaży inna niż podst." oraz "j.m zakupu inna niż podstawowa". Program powinien wczytać "tonę".
Zatwierdź klikając "OK".





Wprowadzony przez Ciebie "Cement 300" powinien być już widoczny. Zwróć uwagę, że stany magazynowe wynoszą 0 (zero). Dlaczego?
Otóż, dopiero założyliśmy kartotekę. Kolejnym wykonanym przez Nas krokiem będzie przyjęcie zewnętrzne na podstawie faktury zakupu 01/05/2019 od Hurtowni ROLPAK. Dopiero po sporządzeniu dokumentu PZ "wskoczą Nam" stany magazynowe.

Co dalej?
Wystawiamy "PZtkę":
Rozwiń "Lista modułów" - "Magazyn" - "Przyjęcia magazynowe", kliknij "Dodaj"

 Uzupełniamy dane wynikające z treści zadania oraz faktury zakupu 01/05/2019.
Numer PZ: zostanie nadany automatycznie
Numer dokumentu źródłowego:  po myślniku wpisz numer faktury na podstawie, której sporządzasz PZtkę, czyli 1/05/2019
Data i miejsce wystawienia: Wrocław, 4.05.2019 (wynika z treści zadania)
Dostawca: wybierz dodaną wcześniej Hurtownię ROLPAK (kliknij F2 lub ikonkę listy po prawej stronie).
Wystawiła: Marlena Wolszczak (zgodnie z treścią zadania)
Odebrała: Marlena Wolszczak (zgodnie z treścią zadania)

Następnie dwukrotnie kliknij na pole "nazwa" na dokumencie PZ.
Wówczas otworzy się "Lista towarów i usług" 
Najedź kursorem na "Cement 300" i kliknij "Wybierz" 
Wprowadź ilość towaru. Skąd wiem ile ton należy przyjąć? Muszę to sprawdzić na dokumencie źródłowym tj. fakturze nr 01/05/2019 od Hurtowni ROLPAK.
Z faktury odczytuję, że zakupiono 200 ton cementu i taką ilość przyjmuję do magazynu.
Zatwierdź klikając "OK"

Następnie wybierz "zamknij" przy liście towarów i usług.


Sprawdź czy program wczytał wprowadzoną przez Ciebie ilość 200 ton.
Zwróć uwagę, czy jest wskazana opcja "wywołaj skutek magazynowy" 
Cena netto - to jest cena kartotekowa, którą wcześniej wprowadziliśmy. Powinna być taka sama jak cena jednostkowa netto z faktury.
Wartość PZtki powinna być równa wartości z netto z faktury zakupu (rzeczywista cena zakupu).
Zatwierdź dokument klikając "zapisz" 

W okienku "przyjęcia magazynowe" sprawdź czy jest widoczna wystawiona przez Ciebie PZtka. Musisz zwrócić uwagę, żeby program uwzględniaj dokumenty z okresu nieokreślonego. 
Jeżeli w polu dokumenty z okresu będzie inna wartość np. bieżący rok to Twoja PZtka może być niewidoczna!!! 

 DRUKOWANIE PZ:
Ustaw się kursorem na PZ i wybierz "Drukuj" lub kliknij prawoklikiem myszy i wybierz "drukuj"
 EKSPORT PZ:
Jeżeli chcesz zapisać dokument np. na pulpicie lub w dowolnym folderze, postępuj jak powyżej tylko zamiast "drukuj" wybierz "EKSPORT".

Po wydrukowaniu PZ sprawdź czy są już widoczne stany magazynowe.
Z paska MENU po lewej stronie wybierz "Towary i usługi" i sprawdź czy widoczny jest stan magazynowy na poziomie 200,00 ton. 

Kolejny krok wynikający z treści zadania to przygotowanie polecenia przelewu.

Wybierz "Lista modułów" --> "Finanse" --> "Operacje bankowe" 
Następnie wybierz "Dodaj wypłatę" 


Uzupełnij dane zgodnie z treścią zadania:
W polu "dla" wybierz "Kontrahenta" - rozwiń listę kontrahentów i wybierz spółkę ROLPAK.
wskaż datę tj. 9.05.2019 (czwarta kropka z polecenia)
wpisz kwotę tj. 29 520,00 (kwota "razem do zapłaty" z faktury nr 01/05/2019 od ROLPAK)
tytułem: wpisz numer faktury, za którą płacimy tj. FV/ faktura VAT nr 01/05/2019 
w polu "wystawił" wybierz Marlena Wolszczak 
zatwierdź klikając "OK"


Twoje polecenie przelewu powinno być widoczne w operacjach bankowych. Pamiętaj żeby zaznaczyć dokumentu z okresu "nieokreślony".
Drukujemy prawoklikiem myszki przez opcję "drukuj" lub ustawiamy się na tym poleceniu i wybieramy "drukuj" z menu u góry (obok "operacji bankowych")

Ok, czyli SUBIEKTA "załatwiliśmy" :) Mamy wydrukowane 2 dokumenty tj. PZ oraz polecenie przelewu.
Przechodzimy do programu kadrowo-płacowego, czyli GRATYFIKANTA.
Z paska MENU u góry wybieramy "PODMIOT" - "URUCHOM" - "GTATYFIKANT GT"

Zaznacz opcję "Wersja próbna"
Komunikat "Czy na pewno chcesz kontynuować" - wybieramy "TAK"
Komunikat "Czy przerwać uruchamianie Gratyfikanta GT" - wybieramy "NIE"

Uruchomi się kreator, który umożliwi Nam wprowadzenie danych .
Po wyświetleniu się okna powitalnego klikamy "Dalej".
Dane adresowe zostały "zczytane" z Subiekta. Klikamy "Dalej" 
 telefony i rachunki również zostały przeniesione z SUBIEKTA. Klikamy "Dalej".
W profilu działalności wybieramy formę prawną "spółka z o.o." oraz rodzaj prowadzonej działalności tj. "produkcyjna".
DLACZEGO UZUPEŁNIAMY TYLKO TE ELEMENTY? 
Wszystko wynika z treści zadania. W zadaniu mamy wskazane jedynie w/w informację. Nie ma informacji nt. urzędu skarbowego. Jeżeli jakaś informacja nie jest podana to po prostu to pomijamy. Nie jest to nam potrzebne do wykonania zadania.
zatwierdź klikając "dalej"

Wczytaj dane początkowe, tutaj nic nie ruszamy. Klikamy "dalej"

Podstawowe parametry Gratyfikanta GR - uzupełniamy zgodnie z treścią zadania.
Rok rozpoczęcia pracy: 2019
Miesiąc pierwszej wypłaty: Maj 2019 
Dzień przekazania składek ZUS: wybieramy 15 dzień 
klikamy "dalej"
Wprowadziliśmy już wszystkie dane. Klikamy "wykonaj"

Pracę w programie GRATYFIKANT  rozpoczynamy od wprowadzenia pracownika do ewidencji osobowej.
Z MENU po lewej stronie wybieramy "Ewidencja osobowa"
Klikamy "dodaj"
Uzupełniamy dane zgodnie z treścią zadania.
Rozpoczynamy od zakładki "Podstawowe" - widoczna po lewej stronie
Wpisujemy:
imię: Marianna
nazwisko: Sowa 
PESEL: 80041312111
Data ur.: 13.04.1980 
Drugie imię: Bożena 
Miejsce urodzenia: Wrocław 
Imię ojca: Jan 
Nazwisko rodowe ojca: Sowa
Imię matki: Elżbieta 
Nazwisko rodowe matki: Kruk 
NIP: 645-242-11-40
Dokument tożsamości - 1 dowód osobisty 
Numer: AEW 30800
Wydany dnia: 17.05.2006 
Przez: Prezydenta Wrocławia  

Następnie wybieramy zakładkę "Adresy"  
Uzupełniamy danymi zgodnie z treścią zadania:
ulica: gen. Romualda Traugutta 
numer domu:
kod pocztowy: 50-402
miejscowość: Wrocław lub Wrocław - Śródmieście (możemy wskazać dokładnie tj. miejscowość z dzielnicą)
województwo: dolnośląskie 

Następnie wybieramy zakładkę "Ubezpieczeniowe" 
tutaj wybieramy filar ZUS:  I i II filar 
Klikamy "OK" - wpisaliśmy wszystkie podane w treści zadania informacje. Gdyby były informacje np. o ukończonej szkole to uzupełnilibyśmy również zakładkę "wykształcenie". Liczba uzupełnionych zakładek zależna jest od tego co ma być efektem finalnym pracy w programie.

Po wprowadzeniu danych przechodzimy do SKŁADNIKÓW PŁACOWYCH .

 LISTA MODUŁÓW --> DEFINICJA --> SKŁADNIKI PŁACOWE 

Tutaj możemy dodać składnik płacowy np. dodatek motywacyjny , dodatek za odzież itd.


 W składnikach płacowych sprawdzamy czy jest składnik, który potrzebujemy. W naszym przypadku jest to podstawa miesięczna. Klikamy go dwukrotnie.
Po otwarciu okna "składnik płacowy - podstawa miesięczna" uzupełniamy jego wartość tj. 4 100 i klikamy "OK".

Następnie definiujemy listę płac :

LISTA MODUŁÓW --> DEFINICJE --> DEFINICJE LISTY PŁAC


wybieramy definicję listy płac dla robotników (zgodnie z treścią zadania) w opisie możemy dodać informację, że lista płac dotyczy magazynierów.
Zmieniamy termin płatności składek na 15 i klikamy "ok"
BARDZO WAŻNE JEST ŻEBY W OKIENKU  "FORMAT NUMERU LISTY PŁAC" ZAZNACZYĆ "LISTY PŁAC" !!!!! 


Następnie przechodzimy do generowania umowy o pracę .

UMOWY O PRACĘ --> DODAJ  - wybieramy pracownika (Sowa Marianna) i odpowiedni zestaw płacowy (w naszym przypadku - ROBOTNICY)  oraz podajemy datę rozpoczęcia pracy (1.05.2019).


 zatwierdzamy klikając "OK"

W oknie "Umowa o pracę" dodajemy stanowisko.
Dział: magazyn 
Stanowisko: magazynier / pracownik fizyczny (dodajemy plusikiem)
zatwierdzamy klikając "OK"
Przechodzimy do zakładki "System wynagrodzeń"
sprawdzamy czy program sam przeniósł odpowiednie wartości na podstawie wcześniej zdefiniowanych elementów.
Widzimy, że składniki na umowie są poprawnie naniesione. Pracownik otrzyma podstawę miesięczną w kwocie 4100,00.
!!! Gdyby nie była widoczna wartość to moglibyśmy ustawić ją "ręcznie" klikając "ustaw wartość" i wpisując 4 100. 


Następnie przechodzimy do zakładki "ZUS" i uzupełniamy dane zgodnie z treścią zadania.
Wpisujemy zawód oraz zaznaczamy odpowiednie składki ZUS,

Przechodzimy do zakładki "inne"
TUTAJ BARDZO WAŻNE ŻEBY W TREŚCI UMOWY BYŁO WSKAZANE "UMOWA O PRACĘ" -BEZ TEGO UMOWA SIĘ WAM NIE WYDRUKUJE
Zatwierdzamy klikając "OK"
Umowę drukujemy prawoklikiem myszki wybierając - drukuj - drukuj umowę o pracę 
Kluczowe elementy umowy:
daty, stanowisko, składniki wynagrodzenia (patrz niżej)

Mając umowę o pracę możemy przejść do generowania listy płac . Jak to zrobić ?
Otóż po prawej stronie klikamy na "WYPŁATY" , następnie "Dodaj listę płac"  .


Po kliknięciu "dodaj listę płac" wybieramy wg. definicji - zbiorczo 
Zatwierdzamy klikając "zakończ".
Lista płac powinna się wygenerować.




W zakładce "wypłaty" powinna być widoczna przygotowana przez Was lista płac. Powinno być wskazane jakiego miesiąca dotyczy, którego pracownika oraz kwoty.

Żeby wydrukować listę plac wybieramy : DRUKUJ - drukuj listę płac pełną 

 Tym oto sposobem wszystkie prace w programach magazynowo - sprzedażowym oraz kadrowo-płacowym mamy zakończone :) 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz